خانه / انگلیسی / ترجمه / ترجمه مقاله گرایش مقالات آموزشی
: عبارات فوق العاده کاربردی با استفاده از فعل GET (بخش اول ) It's getting serious. داره جدی میشه It's getting late ! داره دیر میشه ! I am getting confused. دارم سردرگم میشم It's getting cold! داره سرد میشه !

ترجمه مقاله گرایش مقالات آموزشی

در این مقاله روش ها و رویکردهای ترند و محبوب در حوزهآموزش را معرفی میکند.

مترجم: مهندس مریم فرخ مهر

Trends in Educational Research: A Content Analysis of the Studies Published in” International Journal of Instruction”.‏
دانلود فایل مقاله

Trends in Educational Research: A Content Analysis of the Studies Published in “International Journal of Instruction”
Egmir, Eray; Erdem, Cahit; Koçyigit, Mehmet
International Journal of Instruction, v10 n3 p277-294 Jul 2017
The aim of this study is to analyse the studies published in “International Journal of Instruction” [“IJI”] in the last ten years. This study is a qualitative, descriptive literature review study. The data was collected through document analysis, coded using constant comparison and analysed using content analysis. Frequencies and percentages were calculated. As “IJI” being an international, open access journal, the results of this analysis are expected to give a clue about the research trends in the field of education. Beyond this, within this study, the topics, the techniques of sampling, the methods of research, the statistical procedures and the countries in which the researches took place and some other variables were examined. The results showed that studies in the field of education mostly employ quantitative methods, purposive or random sampling techniques, and a sample size of below 500. Data collection tools mostly consist of scales and the data are mostly analyzed using descriptive statistics. Publishing studies from 35 different countries, “IJI” has a high level of internationality.
Descriptors: Content Analysis, Periodicals, Statistical Analysis, Sampling, Sample Size, Qualitative Research, Foreign Countries, Journal Articles, Educational Research, Grounded Theory, Trend Analysis, Meta Analysis
International Journal of Instruction. Eskisehir Osmangazi University, Faculty of Education, Eskisehir, 26480, Turkey. e-mail: iji@ogu.edu.tr; Web site: http://www.e-iji.net
Publication Type: Journal Articles; Reports – Research; Information Analyses
Language: English
Identifiers – Location: Turkey

ژورنال بین‌المللی آموزش
گرایش‌ها در تحقیقات آموزشی: تحلیل محتوای مطالعات
نوشته شده در مجله بین‌المللی آموزش
هدف این مطالعه بررسی مطالعات منتشر شده در ژورنال بین‌المللی آموزش در ده سالگذشته می‌باشد. این مطالعه یک بررسی کیفی و تحلیلی از ادبیات پیشین این حوزه است. داده‌ها از طریق تحلیل اسناد جمع‌آوری شدند، با استفاده از مقایسه ثابت کد گذاری شده و با استفاده از تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. فرکانس‌ها (تعداد تکرار ها) و درصدها محاسبه شدند. از آنجا که IJI یک ژورنال دسترسی آزاد وبین المللی است، انتظار می‌رود که نتایج این تحلیل به سرنخی درباره روند پژوهش درزمینه آموزش بدهد. علاوه بر این، در این تحقیق، موضوعات، تکنیک‌های نمونه‌گیری،روش‌های تحقیق، روش‌های آماری و کشورهایی که در آن تحقیقات صورت‌گرفته و برخیدیگر از متغیرهای مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مطالعات در زمینه آموزشعمدتاً روش‌های کمی، تکنیک های نمونه گیری هدفمند یا تصادفی و اندازه نمونه زیر۵۰۰ را به کار می‌گیرند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها عمدتاً شامل مقیاس‌ها و داده‌ها بااستفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. مطللعات از ۳۵ کشورمختلف منتشرشده‌است که دارای سطح بالایی از معیارهای بین المللی است.

واژگان کلیدی: مجله بین‌المللی آموزش، گرایش‌های پژوهشی، تحلیل محتوا، گرایش‌هادر تحقیق آموزشی، پژوهش آموزشی
مقدمه
نتایج تحقیقات علمی از اهمیت بالایی برخوردار هستند چون نه تنها بر سیاست‌ها و نتیجه گیری ها حوزه‌های علمی تاثیر می‌گذارند بلکه از اساس تجربی مفاهیم را تشکیلمی‌دهند و به عنوان راهنما برای افرادپیاده ساز عمل می‌کنند. پژوهش آموزشی که باسرعتی بسیار سریع رو به افزایش است را می‌توان به این مفهوم در نظر گرفت زیراشاخص مهمی از سطح توسعه نظام آموزشی یک کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر فعالیت‌های گوناگونی که در یک حوزه انجام می‌شود، تحقیقات علمی تولید وتجمع دانش در این زمینه را نشان می‌دهد (Yllmaz & Altmkurt، ۲۰۱۲). به طور هماهنگ، تحقیقات آموزشی سطح دانش در زمینه آموزشی را نشان می‌دهد و به ویژهتحقیقات در زمینه آموزش یا همان اینستراکشن، با هدایت مفاهیم در موسساتآموزشی و تشکیل اساسی برای اصلاحات آموزشی، بر روی عملکرد آموزشی تاثیر می‌گذارد.
در حالی که گسترش تعداد مطالعات در زمینه تحصیلی، تمرکز فزاینده بر آموزش را نشان می‌دهد، این امر برخی مشکلات را نیز ایجاد می‌کند. نتایج مطالعات بر روی یک موضوعممکن است با هم مطابقت داشته باشد و یا ممکن است با هم مخالف باشند چونمطالعات اغلب مستقل انجام می‌شوند (G۶ktas، حسن ebi و همکاران ۲۰۱۲). همانطور که هر مطالعه جدید با بررسی مطالعات موجود در یک حوزه آغاز و توسعه می‌یابد(Giilbahar & Alper، ۲۰۰۹)، بسیار مهم است که مطالعات را بررسی کرده و روندها،روش‌شناسی، شرکت کنندگان، نتایج تحقیقات و غیره را ارزیابی کنیم. علاوه بر این، بررسی ویژگی‌های کمی و کیفی مطالعات علمی، شناسایی گرایش‌های پژوهشی و نظارتبر توسعه و تغییر یک رشته علمی را فراهم می‌کند (Ylldlz، Meleko، u، ۲۰۱۶). در اینزمینه، تحقیقات آموزشی باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد (کوهن، Manion& موریسون، ۲۰۰۵؛ Selcuk و سایرین ۲۰۱۴؛ YOceda و سایرین ۲۰۱۴). تا به امروز،پژوهشگران آموزشی شروع به بررسی مطالعات منتشر شده مثل زمینه‌های دیگر کرده‌اند(Karada، ۲۰۰۹). این انواع مطالعات که ترکیب مطالعات در زمینه آموزشی را هدف قرارداده، محبوبیت کسب کرده‌اند و از مطالعات روایی گرفته تا فرا آنالیز متفاوت است(دانکین، ۱۹۹۶).

این مطالعات مروری، چه کمی یا کمی، می‌تواند بر نتایج تحقیقات در یک حوزه خاص یافرآیند تحقیق تمرکز کند که شامل روش‌ها، طراحی و مسایل تجزیه و تحلیل است (Keselman، و همکاران ۱۹۹۸). بسیاری از محققان تحلیل کیفی (تجزیه و تحلیلمحتوا) و یا بررسی‌های کمی (متا آنالیز) مقالات را انجام می‌دهند (Onwuegbuzie &Daniel، ۲۰۰۳). این مطالعات شیوع و رواج یک موضوع و تصویر کلی یک حوزه ومشارکت در توسعه سیستم‌های تولید دانش و روش‌های آن را نشان می دهد (توران،Karada ~، ۲۰۱۴). مطالعات مروری اجباری است زیرا آموزش یکی از حوزه‌هایی است کهدر وهله اول تحت‌تاثیر تغییر و جنبش‌های توسعه ای قرار می‌گیرد (ون ~، ahin $G۶kta، ۲۰۱۳). بنابراین، مرور حوزه‌های مختلف تحقیق آموزشی در این زمینه‌ کمک بسیاری می‌کند.
مرور ادبیات پیشین
اخیراً، تعدادی از مطالعات درمورد تحلیل محتوا و تحلیل متا در مرور تحقیقات تحصیلیمنتشر شده‌اند. این موارد شامل مطالعات در زمینه علوم آموزشی ، مدیریت آموزشی، فن‌آوری آموزشی،برنامه‌درسی و آموزش، آموزش ویژه آموزگاران مدارس، آموزش ویژه، آموزش زبان،آموزش ریاضی، آموزش و پرورش محیط‌زیست و آموزش پیش دبستانی و آموزش علم می‌شوند.
سوالات پژوهش

RQI: توزیع مقالات در IJI با توجه به کشورهایی که این مطالعه در آن انجام شده‌است چیست؟

RQ۲: توزیع مقالات در IJI مطابق با تعداد نویسندگان چیست؟

RQ۳: توزیع موضوعات مورد مطالعه در مقالات in چیست؟

RQ۴: توزیع مقالات با توجه به روش‌های تحقیق و طراحی چیست؟

RQ۵: توزیع مواد مطابق با تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها چیست؟

RQ۶: توزیع تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده‌های استفاده‌شده در مقالات در IJI چیست؟

RQ۷: توزیع مقالات در IJI مطابق با تکنیک‌های نمونه‌گیری و اندازه‌های نمونه چیست؟

RQ۸: توزیع مقالات در حزب اسلامی مطابق با انواع نمونه چیست؟

روش

این یک بررسی کیفی و تحلیلی است. مرور ادبیات، از جمله ترکب تحقیقات و متا آنالیز، ارزیابی انتقادی مطالبی است که قبلاً منتشر شده‌است (APA، ۲۰۱۰، p. ۱۰). برای قابلیت اطمینان و اعتبار این مطالعه، کدگذاری داده‌ها با استفاده از روش مقایسه ثابت و بررسی متقابل توسط محققان انجام شد، روش تحلیل داده‌های استقرایی است که در آن پژوهشگر اینسیدنت ها را به یکدیگر و اینسیدنت ها را به کتگوری ها و کتگوری ها را به همدیگر مرتبط می‌کند (Creswell، ۲۰۱۲). اگرچه یک سرفصل متشکل از مقوله‌های قبل از تعریف وجود دارد، در حالی که کدگذاری داده‌ها، دسته‌های جدید می‌تواند ناشی از داده‌های تحلیل‌شده باشد. بعد از اینکه کدگذاری به پایان رسید، موضوع تکمیل‌شده توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت.
اگرچه یک سرفصل متشکل از کتگوری های از پیش تعریف شده وجود دارد، در حالی که کدگذاری داده‌ها، دسته‌های جدید می‌تواند نتیجه از داده‌های تحلیل‌شده باشد. بعد از اینکه کدگذاری به پایان رسید، سرفصل تکمیل‌شده توسط محققان به صورت کراس چک مورد بررسی قرار گرفت.
در ورای این روشها از آنجایی که این ژورنال یک ژورنال دسترسی آزاد است آرشیو این ژورنال برای همه باز است در نتیجه نتایج این تحقیق برای تمام افراد قابل دسترس است. نمونه گیری در تمامی موضوعات مطرح شده در این ژورنال در ۱۰ سال اخیر با استفاده از نمونه گیری هدفمند در نمونه گیری کیفی انجام شده است. دو دلیل اصلی برای این موضوع عبارتند از: تضمین اینکه تمامی حوزه‌های کلیدی در ارتباط با موضوع مورد نظر پوشش داده می‌شوند، (۲) تا اطمینان حاصل شود که در معیارهای کلیدی، مقداری هم گوناگونی در نظر گرفته می‌شوند به طوری که تاثیر مشخصه‌های مربوط به آن را می‌توان بررسی کرد.

ابزارهای جمع‌آوری داده
داده‌ها با استفاده از روش تحلیل اسناد جمع‌آوری شدند که یک روش نظام‌مند برای بازبینی و یا ارزیابی اسناد – هم مطالب چاپی و الکترونیکی (مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت) است (بوون، ۲۰۰۹. (۲۷) و با روبریک یا سرفصلی که توسط محققین ایجاد می‌شود. فرم شامل دسته‌بندی تاریخ، کشور، تعداد نویسندگان، موضوع، الگو، مدل / طراحی، نمونه، تکنیک نمونه‌برداری، اندازه نمونه، جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل داده‌ها بود. در حال توسعه فرم، مطالعات مشابهی در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، هر پژوهشگر روبریک یا سرفصلی را آماده ساخت، تمام فرم ها با هم قرار داده شدند و عنوان پایانی به عنوان ترکیبی از این فرم ها تهیه شد.
آنالیز داده
در هنگام تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت. داده‌هایجمع‌آوری‌شده با استفاده از تکنیک تحلیل اسناد توسط محققین با استفاده از سرفصلتوسعه‌یافته از طریق مقایسه ثابت، کد گذاری شده و با استفاده از تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. آنالیز محتوا برای اشاره به هر نوع کاهش داده کیفی وتلاش برای شناسایی معانی و یا ثبات درونی بکار می‌رود که اغلب الگوها یا تم ها نامیدهمی‌شوند (Patton، ۲۰۰۲) یا مقوله‌های (Merriarn ۲۰۱۳). برای هر گروه، فرکانس‌ها و دسته بندی ها یا همان کتگوری ها و درصدها محاسبه شدند.

دستور العمل:
اول، ابزار جمع‌آوری داده‌ها توسعه یافت. سپس، همه موارد IJI (بین سال‌های ۱۹۹۸ تامارس ۲۰۱۷) دانلود شدند. هر مقاله در هر موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت وداده‌ها با استفاده از سرفصل کد گذاری شدند. در هنگام تحلیل مقالات، برخی از دسته‌های جدید ظاهر شدند و این دسته‌ها به عنوان سرفصل و مرحله آنالیز مجدداً راه‌اندازی شدند. پس از این مرحله، داده‌های کدگذاری شده توسط محققین مورد بررسیقرار گرفتند. زمانی که این موضوع شکل نهایی خود را گرفت، فرکانس‌ها و درصدهای هرکتگوری محاسبه و در یافته‌های نهایی مقاله ارائه شد.

نتایج
اولین یافته در مورد اولین سوال تحقیق است. توزیع مقالات با توجه به متغیر کشوری که مطالعات در آن انجام شد. در جدول ۱ آمده‌است.

همانطور که در جدول ۱ می‌بینید، مقالات در مجموع ۳۵ کشور مختلف در IJI منتشر شده‌اند. بیش‌ترین تعداد کشورها عبارتند از ترکیه، آمریکا، مالزی، ایران، اندونزی، عمان، هند، عربستان‌سعودی، پاکستان و اتیوپی. از انگلستان تا هنگ‌کنگ، ۱۷ کشور حداقل یک مقاله منتشر کرده‌اند. مطالعه‌ای در کانادا و در اسپانیا انجام شد و مطالعاتی هم در ترکیه و هم در آلمان انجام شد. یکی از این مطالعات در شش کشور مختلف انجام شد. دومین یافته از تحقیق در مورد سوال تحقیق دو است. توزیع تعداد نویسندگان مقالات در جدول ۲ ارایه شده‌است.
از جدول ۲ می‌توان مشاهده کرد که اکثر مقالات یک یا دو نویسنده دارند. تعداد کل مقالات با تعداد سه مولف یا بیشتر ۵۹ (۲۹.۸ درصد) است. ۷۳ (۳۷ %) مقالات یک نویسنه ای نوشته شده و ۶۵ (۳۲.۹ %) مقال توسط دو نویسنده به نگارش درآمده اند. سومین یافته از تحقیق در مورد سوال سوم تحقیق است. توزیع موضوعات مورد مطالعه در مقالات در جدول ۳ ارایه شده‌است.

سایر موضوعات یا تم هایی که مطالعات در این حوزه را تحت پوشش قرار میدهد شامل این موارد است آموزش معلمان( f = 19 , 7.5 % ) مهارتها ( ~ 19 , 7.5 % ) بیشترین موضوعی که مورد مطالعه قرار گرفته است در تم توانایی ها و قابلیت ها تفکر انتقادی است. . ۱۵ مورد از مطالعات (% ۵.۹) تحت موضوع برنامه آموزشی گروه‌بندی می‌شوند. موضوعات مورد مطالعه در این زمینه عبارتند از ارزیابی برنامه‌درسی و طراحی برنامه آموزشی. موضوع معلمان هشت مطالعه زیر آن (۳.۱ %) دارد، و ICT ۵ (۱.۹ %) دارد. سه مطالعه (I.I %) تحت موضوع توسعه در مقیاس وجود دارد در حالی که موضوعات اخلاقی و تحصیلات تطبیقی هر یک دو مطالعه دارند (۰.۷ %). آموزش غیر رسمی، قابلیت اشتغال و اخراج یا ترک‌تحصیل هر کدام یک مطالعه دارند (۰.۳ درصد). در مجموع ۲۵۱ مورد مطالعه توسط ۱۹۷ مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در IJI مورد مطالعه قرار گرفت.

چهارمین یافته از تحقیق در مورد سوال تحقیق چهار است. این مقالات توزیع بین سه روش و ۱۶ طرح تحقیقاتی را نشان دادند. تمامی مقالات با توجه به روش و طراحی تحقیق تحت این روش گروه‌بندی شدند (جدول ۴).
موضوعات مورد مطالعه در مقالات در جدول ۳ ارایه شده‌است.

همانطور که از جدول ۴ مشاهده می‌شود. ۴ % از مطالعات یک روش کمی را به کار گرفته اند. از بین تمام طرح‌های تحقیقاتی تحت این مقوله از روش کمی، تحقیق توصیفی محبوب ترین طرح تحقیقی است (f = ۷۰، ۳۵.۵ %). می‌توان مشاهده کرد که تنها تعداد مطالعات تحقیقی توصیفی یا همان survey study برابر با کل مطالعات کیفی است.
۷۰ مورد از مطالعات (۳۵.۵ درصد) مطالعات کیفی هستند. تحت روش کیفی، به نظر می‌رسد که محبوب‌ترین طراحی تحقیقاتی مورد مطالعه موردی (۲۲، ۱ درصد) باشد. شش (۳ %) مقالات از روش ترکیبی استفاده کردند. یافته‌پنجم این تحقیق در مورد سوال پنجم تحقیق است. هر مقاله از تکنیک‌های جمع‌آوری داده مختلفی استفاده کرده و برخی از آن‌ها در یک زمان از بیش از یک مورد استفاده کرده‌اند. توزیع مقالات مطابق با تکنیک جمع‌آوری داده‌ها در جدول ۵ داده شده‌است.

رایج‌ترین تکنیک جمع‌آوری داده‌ها مقیاس / پرسشنامه است (۹۰، ۳۶). 1 %) و مصاحبه (f = ۵۰، ۲۰ %). تکنیک‌های دیگر مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها، اسناد (f = ۳۶، ۱۴.۴ درصد)، تست موفقیت (f = ۲۴، ۹.۶ %)، توانایی / آزمون شخصی (f = ۲۱، ۸.۴ درصد) و ارزیابی جایگزین / مکمل (f = ۴، ۱.۶ %) هستند. ششمین یافته از این مطالعه در حدود شش سوال تحقیق است. تمام ۱۹۷ مقاله گزارش دادند که از تکنیک‌های آنالیز داده‌های مختلف در مراحل مختلف استفاده کرده‌اند یا فرضیه‌های مختلف را آزمایش کرده‌اند.
از آنجا که می‌توان از جدول ۶ مشاهده کرد، تقریباً یک سوم از تمام تکنیک‌های تحلیل استفاده‌شده، مطالعات توصیفی هستند (f = ۱۰۳، ۳ / ۳ %). از تکنیک‌های تحلیل داده‌های کیفی، تحلیل توصیفی (f = ۳۹، ۱۱. ۵ %) محبوب‌تر از تجزیه و تحلیل محتوای (f = ۲۷، ۷.۹ %) است. از بین آزمون‌های فرضیه کمی t-test بیشتر از همه استفاده می‌شود (f = ۵۰، ۱۴.۷ %)، ANOVA / ANCOVA (f = ۳۹، d. ۵ %) و آزمون‌های همبستگی (f = ۳۱، ۹.۱ %). کم‌ترین آنالیز استفاده‌شده، SEM (f = l، ۰.۲ %) است. بخش هفتم تحقیق در مورد سوال هفتم تحقیق است. توزیع مقالات مطابق با تکنیک‌های نمونه‌گیری و اندازه‌های نمونه در جدول ۷ ارایه شده‌است.

طبق جدول ۷، هدفمند (f = ۳۲، ۳۲.۹ %)، تصادفی (f = ۲۸، ۲۸.۸ %) و راحتی / در دسترس بودن (f = ۱۵، ۱۵.۴ %) مطلوب‌ترین تکنیک نمونه‌برداری هستند. حداکثر میزان تنوع در نمونه‌برداری، کم محبوبیت ترین روش بوده (۱، ۱ %) است. از مقالاتی که از نمونه قابل شمارش (n = ۱۶۸) استفاده می‌کردند، ۹۴ % از آن‌ها (% ۵۵.۹) از بین ۱ تا ۱۰۰ نمونه استفاده کردند. اکثر مقالات اندازه تعداد نمونه زیر ۳۰۱ (f = ۱۳۴، ۷۹.۶ %) را گزارش کرده‌اند. ۱۲ مورد از مطالعات (۶.۸ %) از نمونه بین ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ و شش مورد از مطالعات (۳.۵ %) از تعداد نمونه بیش از ۱۰۰۰ مورد استفاده کردند. بخش هشتم تحقیق در مورد سوال هشت تحقیق است. توزیع مقالات مطابق با شرکت کنندگان در جدول ۸ داده شده‌است.

همانطور که در جدول ۸ مشاهده شد، اکثر مطالعات (f = ۱۳۳، ۵۹.۹ %) با شرکت کنندگان دانشجو از مدرسه گرفته تا فارغ التحصیلان دانشگاه متفاوت بودند، انجام شدند. ۴۸ مورد از مطالعات (۲۱. ۶ %) بر روی معلمان سطوح مختلف کلاس، ۱۷ (۷.۶ %)تا از آن‌ها در اعضای هیات‌علمی، ۱۰ تا (۴.۵ %) در مدیران مدرسه و ۵تا (۲ %) آن‌ها در مورد والدین اجرا شد. همانطور که یک مطالعه می‌تواند بیش از یک نمونه را به کار گیرد، مجموعاً ۲۲۲ نمونه براساس ۱۹۷ مقاله مورد مطالعه قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری و بحث

این مطالعه تحلیلی از مقالات منتشر شده در مجله بین‌المللی آموزش از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ ارائه می‌کند. IJI برای این نوع پژوهش انتخاب شد زیرا یک مجله بین‌المللی است و برای یک دهه در حوزه آموزش فعال بوده‌است. نتایج این مطالعه دید وسیعی از مطالعات منتشر شده در IJI را نشان می‌دهد و قطعاً حداقل مقدار کمی از گرایش‌های پژوهشی در زمینه علوم آموزشی، به خصوص آموزش به عنوان نام ژورنال را نشان می‌دهد. درواقع، قادر بودن به مشاهده یک تصور کلی از گرایش‌های تحقیقاتی در این زمینه، نیازمند مطالعه در بیش از یک ژورنال می‌باشد.

این یک محدودیت برای این مطالعه است. با این حال، هنگامی که مطالعات مشابه با این موضوع به طور کلی در نظر گرفته می‌شود، نتایج قابل قبول تر است . توزیع تعداد نوسندگان در iji مثل باقی موضوغات است. تجزیه و تحلیل توزیع تعداد نویسندگان نشان می‌دهد که تقریباً ۷۰ % مقالات به ترتیب توسط یک نویسنده یا دو نویسنده (۳۷ % و ۳۲.۹ %) منتشر می‌شوند. این مورد در ادبیات پیشین بسار شایع است. به عنوان مثال، Yildiz و همکاران (۲۰۰۶) مطالعات تحقیقاتی در زمینه آموزش ویژه در ترکیه را طبقه‌بندی کردند و دریافتند که اکثر مقالات توسط یک نویسنهبه تنهایی نوشته شده‌اند (۵۹، ۲۹ %) و بقیه به طور عمده توسط دو نویسنده (۳۳، ۶۳ %) نوشته شده‌اند. مطالعات درباره برنامه‌درسی و آموزش از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ (ozan & Kose، ۲۰۱۴)، مقالاتی منتشر شده در ژورنال مدیریت آموزشی: تئوری و روال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (توران و همکاران، ۲۰۱۴) و مقالات در آموزش ترکی (وان § و همکاران ۲۰۱۳) عمدتاً توسط یک نویسنده یا دو نویسنده انجام شدند.

تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که مقالات منتشر شده در IJI عمدتاً از روش‌های کمی (۶۱.۴ %) استفاده کرده‌اند. یافته‌های مشابهی در بررسی‌های دیگر وجود دارد. در این مطالعه توسط Gokta دلار، Kiiciik و همکاران (۲۰۱۲) کشف شده‌است که، مقالات مربوط به فن‌آوری آموزشی منتشر شده در مجلات بین‌المللی به طور برجسته از روش‌های کمی استفاده کرده‌اند. Gokta، Hasangebi و همکاران (۲۰۱۲) ۱۹ مجله تحقیقات آموزشی ترک را مورد بررسی قرار دادند و به یافته‌های مشابهی دست یافتند. Bozkaya، Aydin & Kumtepe (۲۰۱۲) v نتایج نشان داد که ۶۱.۹ درصد از مقالات منتشر شده در TOJET از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ از روش‌های کمی استفاده کرده‌اند که بسیار زیاد شبیه نتایج همین مقاله ما است.
ایلماز & Altmkurt (۲۰۱۲)، ۱۷ نشریه را با توجه به آموزش پیش‌دبستانی بررسی کرد و مشخص کرد که ۷۶ درصد از مطالعات کمی هستند. تنها ۴ درصد از این مطالعات از روش ترکیبی استفاده کردند. Hrastinski & کلر (۲۰۰۷) ۶۶۰ مقاله در زمینه فن‌آوری آموزشی و درصد روش‌های کمی، کیفی و ترکیبی به ترتیب ۵۱ درصد، ۲۵ درصد و ۲۴ درصد را مورد بررسی قرار داده‌است. شیوع روش‌های کمی در مقالات همچنین در مقالات ( ozan & Kose , 2014 ) مشهود است.
اگرچه روش‌های کمی مزایایی دارند، اما نیاز به مطالعات با استفاده از روش‌های کمی و ترکیبی بیشتری وجود دارد. Hoskyn & Zegwaard (۲۰۱۵) اشاره می‌کند که تعداد مقالات که ازروش های کیفی و ترکیبی استفاده کرده اند افزایش داشته در واقع روش‌های کیفی و ترکیبی در حوزه آموزش مشارکتی در آسیا – Pasific. به موازات این، مروری بر فن‌آوری‌های آموزشی در پنج نشریه نشان داد که ۴۷ درصد از آن‌ها از روش‌های کمی استفاده کرده‌اند در حالی که ۴۵ درصد از آن‌ها از روش‌های کمی در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، ۸ درصد از آن‌ها از روش ترکیبی استفاده کرده‌اند در حالی که این درصد تنها ۳ % در این مطالعه است. Giilmez & Yavuz (۲۰۱۶) نیز اشاره کرد که مطالعات کیفی انگیزه در سال‌های گذشته در ادبیات رهبری و مدیریت آموزشی داشته‌است. Yticel (۲۰۱۵) بیان می‌کند که اگر چه مطالعات کمی غالب هستند، تعداد مطالعات کیفی و ترکیبی از سال ۲۰۰۰ افزایش‌یافته است. این یافته‌ها، نیاز به مطالعات کیفی و ترکیبی را در تحقیقات آتی آشکار می‌سازد، که بزرگ‌ترین گروه از شرکت کنندگان، دانشجویان دوره کارشناسی و داوطلبان معلم (۳۰.۱ %) هستند. Yiicedag & اردوغان (۲۰۱۱) در بررسی خود درباره مطالعات مربوط به آموزش ریاضی، نشان داد که شرکت کنندگان ۳۵ درصد از مطالعاتی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، معلم بودند.

درصد نسبتاً بالای شرکت کنندگان در آموزش عالی مشابه سایر مطالعات است یعنی یافته‌های این بررسی نیز به همین شکل است. مقالات مربوط به فن‌آوری آموزشی که در مجلات الکترونیکی منتشر شده‌است, اغلب از کاندیدهای معلم (57 / 57 %) و سایر دانشجویان مقطع کارشناسی (53 %) استفاده می‌کنند.
یافته های (Kiigiik و همکاران 2013) بررسی هم همین طور است. مقالاتی که در فن آوری آموزشی منتشر شده در 94 مجله بیشترین استفاده را از نامزدهای معلم (31.1٪) و دیگر دانشجویان کارشناسی (3/17٪) داشتند. علاوه بر این، بررسی توسط (Ozan & Kose2014)؛ (Gokta $، Hasancebi و همکاران، 2012)، (Backuk et al.، 2014) (SimFk و همکاران، 2008) همچنین نشان می دهد که رایج ترین شرکت کنندگان دانشجویان مقطع کارشناسی و معلمان هستند. شایع ترین تکنیک های نمونه گیری مورد استفاده در مقالات منتشر شده در IJI نمونه گیری هدفمند، تصادفی، راحتی، طبقه بندی و خوشه ای است. به طور مشابه (Kayak و همکاران 2013) بررسی نشان داد که شایع ترین تکنیک های نمونه گیری در تکنولوژی آموزشی نوعی هدف، راحتی، تصادفی و کل جمعیت هستند. روش های هدفمند، راحتی و روش نمونه گیری تصادفی به عنوان روش های اغلب استفاده شده در بررسی نیز یافت شده است (Selguk et al. 2014)؛ (واموگلو و همکاران 2013)؛ (Gokta§، Hasangebi و همکاران 2012). اندازه نمونه در 89٪ مقالات (150 از 168) در IJI منتشر شده کمتر از 500 است. به طور مشابه (گولباحر و آلپر 2009) مقالات را در زمینه فن آوری های آموزشی در پنج مجله را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که حجم نمونه در 89٪ مقالات (80 از 89) کمتر از 500 بود. علاوه بر این، 55.9 درصد از مقالات منتشر شده در IJI کمتر از 100 بوده است. این یافته همچنین با نتایج دیگر بررسی ها همخوانی دارد. به عنوان مثال، اکثر مقالات مورد بررسی (توران و همکاران 2014)؛ (Ozan & Kose 2014)؛ (واموگلو و همکاران) (2013)؛ (Kiigfikoglu و Ozan 2013)؛ (Gokta، Hasangebi و همکاران 2012) شرکت کنندگان 100 یا کمتر داشتند. روش جمع آوری داده ها بیشترین استفاده را در مطالعات منتشر شده در IJI در مقیاس / پرسشنامه (36.1٪) داشت. این درصد بسیار نزدیک به یافته های موجود است (Gillbahar & Alper 2009). آنها دریافتند که 34٪ از مطالعات در زمینه فن آوری های آموزشی در پنج مجله از مقیاس / پرسشنامه استفاده می کنند. بررسی بررسی مطالعات پیش دبستانی در 17 مجله توسط (ییلماز و آلتمرکارت 2012) نشان داد که 52٪ از مطالعات مورد استفاده از روش مقیاس / پرسشنامه استفاده کرده بودند. (روشنک و همکاران، 2014)؛ (Gokta $، Hasangebi و همکاران، 2012) دریافتند که محققان اغلب با استفاده از آزمونهای نگرش، ادراک و شخصیت مورد استفاده قرار می گیرند (Ozan & Kose 2014)؛ (Kiiciikoglu & Ozan 2013)؛ (Sim5ek و همکاران، 2008) دریافتند که رایج ترین ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ها و مقیاس های لیکرت است. دومین روش جمع آوری اطلاعات مشترک مصاحبه در مطالعات IJI (20٪) است. به طور مشابه، این درصد در حدود (٪ Gillbahar & Alper 2009) و (Yilmaz & Altmkurt 2012) حدود 21٪ است. (Vamoglu و همکاران 2013) به کمبود تکنیک هایی نظیر مشاهده و آزمایش های جایگزین اشاره دارد.
به موازات ابزار و روش جمع آوری اطلاعات، تکنیک های تجزیه و تحلیل داده اغلب مورد استفاده در آمار مطالعات منتشر شده در IJI آمار توصیفی است. بررسی توسط (Selguk و همکاران، 2014)؛ (Ozan & Kose 2014)؛ (توران و همکاران 2014)؛ (Kiigiikoglu & Ozan 2013)؛ (واموگلو و همکاران 2013)؛ (Goktas، Hasangebi و همکاران 2012)؛ (Simsek و همکاران، 2008) همچنین دریافتند که تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها اغلب استفاده می شود آمار توصیفی. علاوه بر این، آنها دریافتند که آزمون های t و ANOVA نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنیک ها نیز در این بررسی دومین و سوم ترین تکنیک ها هستند (26.2٪).
یافته های مربوط به توزیع مقالات بر اساس کشورهایی که آنها در تحقیقات آشکار از تعدادی از کشورها انجام شده است، در IJI (35 کشور) منتشر شده است. Tsai & Wen (2005) مقالاتی را درباره آموزش علمی در سه مجله بین المللی مرور کرد و دریافت که نویسندگان 21، 23 و 36 کشور به ترتیب مقاله های خود را در مجلات مورد بررسی منتشر کرده اند. نویسندگان 35 کشور مقاله های خود را در IJI منتشر کرده اند که جنبه بین المللی این مجله را نشان می دهد.
موضوعاتی که اغلب مورد مطالعه در IJI شامل یادگیری، آموزش، آموزش معلمان، مهارت ها، برنامه درسی، معلمان، ICT، اخلاق، آموزش تطبیقی، آموزش غیر رسمی و غیره هستند. این تم ها با مجلات دیگر همپوشانی دارند. به عنوان مثال، تم ها در سه مجله بین المللی در زمینه آموزش علمی شامل یادگیری، آموزش، آموزش معلمان، اهداف، سیاست ها و برنامه های درسی، فرهنگ، تکنولوژی آموزشی و یادگیری غیر رسمی (Tsai & Wen، 2005) هستند. همپوشانی واضح در موضوعات وجود دارد. به طور مشابه، در بررسی مجله علوم و آموزش و پرورش، Selcuk و همکاران. (2014) موضوعات رایج را به عنوان برنامه درسی و آموزش، مدیریت آموزشی و روانشناسی آموزشی ذکر کرده است. Yildiz et al (2016) آنها را به عنوان روش های آموزشی، روش های تحقیق و آموزش معلم معرفی می کند. اوزن و کیس (2014) دریافتند که آموزش، ویژگی های دانش آموزان و یادگیری بیشتر مورد مطالعه قرار می گیرد. پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه آموزش ابتدایی (2008-2012) بیشتر به برنامه های درسی و دستورالعمل ها مربوط می شود (Kiiciikoglu & Ozan، 2013). شایع ترین موضوعات در آموزش پیش دبستانی شامل ویژگی های معلمان پیش از آموزش، برنامه های آموزش معلمان، آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش معلم است (Yiicel-Toy (2015). در تکنولوژی آموزشی، رویکردهای آموزشی، یادگیری آنلاین، استفاده از چند رسانه ای و تکنولوژی در آموزش و پرورش شایع ترین موضوعات یادگیری هستند (Simsek et al.، 2008). از نتایج می توان نتیجه گرفت که مطالعات در زمینه آموزش بیشتر شامل روش های کمی، روش های نمونه گیری هدفمند یا تصادفی و حجم نمونه کمتر از 500 هستند.
ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها عمدتاً شامل مقیاس‌ها و داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که نیاز است که روش‌های کیفی یا ترکیبی بیشتری که وجود دارد استفاده شود، تکنیک‌های نمونه‌گیری متنوع‌تری برای نشان دادن جمعیت مورد مطالعه قرار گیرد، و تکنیک‌های آنالیز داده‌های آماری پیچیده‌تر بکار رود. طراحی‌های توصیفی توصیفی در تعداد و نمونه‌های مطالعه شده در دوره کارشناسی و داوطلبان معلم نشان می‌دهد که محققین اغلب ترجیح می‌دهند نسبتاً آسان به نمونه‌ها برسند و انجام مطالعات تحقیقاتی را آسان کنند. این همچنین شاخصی برای نیاز به طراحی‌های تحقیقاتی پیچیده‌تر است، که این امکان را برای درک موضوع مورد مطالعه در عمق و از جنبه‌های مختلف و نیاز به مطالعه در نمونه‌های مختلف ذینفعان آموزش و پرورش، ایجاد امکان درک پدیده‌های آموزش از نقطه‌نظر مختلف، فراهم می‌کند. مطالعات انتشار IJI از ۳۵ کشور مختلف نشان می‌دهد که سطح آن بالا است. برای مطالعات آتی، می‌توان پیشنهاد کرد که نشریات و مقالات بیشتری در این زمینه باید از طریق مطالعات مرور ادبیات، تحلیل‌های متا یا ترکیب متا مورد تحلیل قرار گیرد، به طوری که تصویر بزرگ‌تر اطلاعات علمی انباشته در زمینه آموزش می‌تواند واضح‌تر دیده شود.

درباره ی مریم فرخ مهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *